Měření výsledků online marketingu

Analytika online marketingu

Pro správné fungování Vašeho marketingového oddělení je velmi důležité si zvolit správnou formu měření a určit si KPIs, které chcete sledovat. Na základě měření můžete rozhodovat o Vaší
Měření výsledků v online marketingudalší marketingové strategii. Například o investicích do Vašich online kampaní z jednotlivých zdrojů návštěvnosti webu – sociálních médií, SEO, PPC kampaní, emailingu apod.

Jak vybrat analytický nástroj pro online marketing?

Nejčastější a nejrozšířenější je způsob měření výstupů internetového marketingu pomocí bezplatné verze nástroje Google Analytics, nasazeného přes Google Tag Manager (správce značek). Jedná se v základní verzi nástroje pro jednoduché reportování pro malé a střední firmy.

Google Analytics nám pomáhá, po umístění jednoduchého java script kódu, měřit návštěvnost, výkon elektronického obchodu, míru okamžitého opuštění jednotlivých webových stránek a mnoho dalších užitečných informací.

Pomáhá také v měření úspěšnosti Vašich mailingových kampaní a dalších jednoduchých metrik. V případě pokročilejšího nastavení můžete zjistit výkon vaší internetové reklamy AdWords / Sklik, informace z Google Search Console, návštěvy ze sociálních médií a vůbec jednotlivé zdroje návštěvnosti z jednotlivých reklamních médií na internetu.

Správce značek Google Tag Manager Vám umožní pokročilejší nastavení výstupů Google Analytics, popř. jednoduché nasazení jiných nástrojů na Váš web tak, aby nebylo potřeba využívat pro každou drobnou úpravu kódu Vašeho webu drahého programátora. Navíc umožní přidávat / odebírat různé nástroje (např. nástroje pro heat mapy, automatizační nástroje apod.).

Pokud Vám základní verze Google Analytics přestává stačit, (dělá Vám problém vzorkování nebo chcete pokročilejší formu reportingu) je možné, že jsou stávají Google Analytics v základní verzi příliš drahé. Musíte platit za nastavování Google Analytics expertům, kteří pro Vás dělají přehledy na míru, obchází nedostatky nebo omezení nástroje nebo připravují komplexní a složité dotazy.

Daleko lepší je, ujasnit si formu reportování již před koupením analytického nástroje a ušetřit peníze za nástroj, který bude sice placený, ale na jeho osluhu nebudete potřebovat drahé experty a datové specialisty.

Co dělat, pokud Vám nestačí jednoduché reporty Google Analytics?

Reportovat pomocí dedikovaného nástroje s přístupem k různým zdrojům dat (např. Tableau s napojením do různých datových zdrojů/sytémů). Nevyhnete se ale zásahu expertů, kteří Vám ale vytvoří profesionální reporting na míru z vašich stávajících dat.

Cloudová databáze a následný export do .xls

Vkládat data z Google Analytics do cloudové databáze (např. pomocí BigQuery) a následně reportovat pomocí exportů do .xls. V tomto případě se nevyhnete poměrně složitým integracím, ale máte šanci celý proces reportingu automatizovat.

Využití nástrojů pro marketingovou automatizaci

Můžete také reportovat pomocí automatizačního nástroje integrovaného s CRM data, která potřebujete (např. Marketo, SALESmanago, Kentico, Adobe apod.). Výhodou je možnost nastavování automatizace a kampaní – je ale třeba “mít co prodávat”, aby se Vám ROI nástroje vrátila zpět.

Navíc automatizační nástroje nejsou často určeny pro složitou analytiku. Většinou jsou automatizační nástroje zaměřeny na měření výkonu zadaných kampaní, ale umožňují měření zákazníka, popř. výkonu jednotlivých person a data zákazníka 1:1.

Dedikované analytické nástroje

Pořídit si placený reportovací nástroj (např. Webtrends, Webtrekk, IBM analytics, Adobe Analytics, SAS Analytics apod.). Vhodné řešení pro větší firmy, kterým z nějakého důvodu nevyhovuje placená verze Google Analytics.

BI pro online marketing

Je dost dobře možné, že ani jedna z výše uvedených variant pro Vás nebude vhodná nebo si vyberete kombinaci řešení. Vždy je třeba v první řadě brát v úvahu jaká data potřebujete a k jakému účelu.

Některé firmy mají zakoupené drahé nástroje, které nevyužívají, protože manažeři nerozumí tomu, co nástroje umí popř. naopak jiné firmy se snaží integrovat ke Google Analytics další nástroje, za které utrácí desítky tisíc měsíčně – přitom by jim stačil jeden placený nástroj, který by se integroval do jejich webu a napojil na CRM.

Pokud chcete poradit s nasazením nástrojů pro online marketing u Vás ve firmě, můžete mne kontaktovat vyplněním formuláře na tomto webu.


About Karel Žitný

je specialista na marketingovou automatizaci. Marketo Certified Expert, SALESmanago Automation Specialist, Google Analytics Certified Individual.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *